back back

סליחה על השאלה… במה את עובדת?

כולכם מכירים את הסצנה הזאת. אירוע משפחתי, כזה עם משפחה רחוקה שאתם לא ממש בקשר איתה, אבל תמיד מברכים בנשיקה מכל צד ושיחה קצרה מנימוס. איך בעלך? ואיך אמא? שמעתי שאימצתם כלבה! איזה יופי…  ואז מגיעה השאלה שממנה מתחיל דו שיח חירשים לתפארת: 

במה את עובדת

״אז… במה את עובדת בעצם?״ 
“אני מעצבת UX UI״
״מעצבת מה?״
״מעצבת User experience ו- User interface”
שתיקה מביכה.

בחיי שניסיתי. ניסיתי להסביר בעברית, באנגלית, בפנטומימה ובשפת הסימנים.
ניסיתי מושגים כמו product designer, אפיון ועיצוב ממשקים, מחקר, ארכיטקטורת מידע, חווית משתמש ושפה עיצובית.
אבל בסוף, החיים קצרים, אנחנו אנשים עסוקים ורחמים על האדם שמולי.
אז נסכם ש- ״אני בהייטק״.

לאנשים מבחוץ קשה להבין את העולם שלנו. עולם שבו המבורגר הוא בכלל תפריט, פירורי לחם לא מביאים נמלים וסטיקי הוא כפתור ולא אורז. אבל זה חלק מהקסם.

התחום שלנו הוא תחום צעיר, אפילו תינוק ביחס למקצועות אחרים. רופאים, שוטרים, עורכי דין ורואי חשבון מלווים אותנו מאות שנים, אבל לפני 30 שנה המקצוע שלנו עוד לא נולד. אף אחד לא תיאר לעצמו שעסקים וחברות יספקו שירותים בפלטפורמות דיגיטאליות בהיקפי ענק, ובוודאי שלא חשבו שחווית המשתמש הדיגיטאלית תהפוך לציר מרכזי של כל חברה ועסק שמכבדים את עצמם.

יש בזה משהו מרגש, התחום שלנו זז מהר. אם נרדמת לרגע בטוח פספסת משהו, כי החידושים רק ממשיכים להגיע. תוכנות חדשות שמגיחות לעולם בקצב מסחרר, שיטות עבודה שמשתדרגות מיום ליום ומושגים שאף אחד לא שמע עליהם ובקרוב יהיו שגורים אצל כולנו.

יעל יפת, מעצבת UI
יעל יפת, מעצבת UI

אני לפעמים חושבת לעצמי, לכמה אנשים יוצא לעסוק במקצוע כזה מיוחד, שגדל ביחד איתם? מקצוע שמשתנה ללא הפסקה ומתאים את עצמו למציאות שדופקת בדלת? מקצוע שמבוסס ברובו על אנשים שיצירתיות היא בנשמתם, אנשים שלא מפחדים להעז ולנסות דברים חדשים.

והאנשים היצירתיים ממשיכים להגיע, מהגרים אלינו מכל הכיוונים. עובדים
מעולמות הפרינט, האדריכלות, עיצוב מוצר ואנשי הוראה שעושים הסבה מקצועית בשנים האחרונות ומשתלבים בתחום. כל אחד מהם מביא איתו תיק של יכולות ותובנות מהמקצוע הקודם, בו הם משתמשים כדי להעשיר ולשפר את העולם החדש אליו הגיעו. בעיני, התופעה הזו היא חלק מהייחוד והיופי של התחום שלנו.

אז נכון, קשה לפעמים להסביר. וכן, עדיין יש לי חברים שמדי פעם כותבים לי:
״וואי ראיתי פוסט על מישהו שמחפש מעצב לתערוכה, לתייג אותך?״
כי הם עד היום לא הבינו מה אני עושה.
אבל בעיני, התחום שלנו טומן בחובו הזדמנות. הזדמנות לגדול ולהתפתח איתו, הזדמנות לבנות אותו בעצמנו, וכן, גם להיות השגרירים שלו.

אז אל תתייאשו, תמשיכו להפיץ את הבשורה ובמקרים ממש קשים…
״אני בהייטק״ תמיד עובד 🙂


    Let’s have a coffee and talk dgtl





    Message-closem-cropped
    Contact Us
    Let’s talk dgtl