back back

למקומות, היכון, רוץ: כך תריצו תהליך Design Sprint שמייצר תוצאות

Design Sprint הוא תהליך שיכול לייצר תוצאות משמעותיות, בזמן קצר, אך הוא לא מתאים לכל אחד, או לכל פרויקט. בכתבה הבאה נסייע לכם להבין האם נכון ליישם את התהליך גם אצלכם, ואם כן, איך עושים את נכון.

Design Sprint

Design Sprint הוא תהליך בן חמישה שלבים, שבהתאמה מוקצים לו בדרך כלל  5 ימים, ובו משתמשים באלמנטים מתחום החשיבה העיצובית (Design Thinking) בכדי להקטין את הסיכונים הכרוכים בתהליך של השקת מוצר או שירות חדשים.

מטרת התהליך היא לסייע לצוותים הרלוונטים להגדיר מטרות ברורות, לאשר או להפריך הנחות יסוד, ולהחליט על מפת הדרכים של המוצר לפני תחילת תהליך הפיתוח. השאיפה בתהליך זה היא להתייחס לנושאים אסטרטגיים באמצעות שימוש בידע רב- תחומי על מנת לפתח במהירות אב- טיפוס ולבצע מבחני שימושיות.

5 השלבים העיקריים בתהליך של Design Sprint הם:

  1. הגדרת הבעיה ובחירת הנקודות בהן נתמקד.
  2. סיעור מוחות ומיפוי של הפתרונות השונים שעולים במהלך התהליך.
  3. קבלת החלטות ובחירת הרעיונות אותם נרצה לבחון.
  4. בניית אבטיפוס מדויק ככל האפשר.
  5. בחינת מול משתמשים אמיתיים.

בפסקאות הבאות ננסה לעזור לכם להבין האם התהליך מתאים לכם ומהם היתרונות שהוא מאפשר להשיג, במידה ותחליטו לבצע אותו. שילבנו גם טיפים מהניסיון שצברנו במשך השנים, כאן באמן דיגיטל.

להורדת  מדריך ליצירת  תהליך רעיונאות מוצלח
<<לחצו כאן>>

איך תוכלו לדעת האם Design Sprint מתאים לכם?

Design Sprint הוא אמנם תהליך שיכול לייצר תוצאות משמעותיות, בזמן קצר, אך הוא לא מתאים לכל אחד, או לכל פרויקט. אז איך תדעו האם נכון ליישם את התהליך גם אצלכם? שווה לכם לבחון את האופציה של Design Sprint אם:

יש לכם בעיה ללא פתרון מוגדר – אם לכם, ולצוות שלכם, ברור מהו הפתרון הנכון לאתגר העסקי או העיצובי איתו אתם מתמודדים, אז אין לכם צורך בתהליך של Design Sprint.

אבל, אם אין לכם מושג מהו הפתרון לבעיה שלכם, או אם אתם נמצאים כרגע בתחילתו של תהליך אפיון של מוצר חדש, או בכלל לא יודעים להגדיר את הבעיה איתה אתם מתמודדים, Design Sprint יכול להיות הפיתרון שיעזור לכם לחשוף את כיווני המחשבה, ואת הפתרונות הנכונים.

 “הגדרה ברורה של הצרכים, הבנת האתגרים איתם אנחנו מתמודדים, וקבלת מושג ברור על הדרך להגיע לפתרון הנכון, הם היתרונות העיקריים שנקבל בשלב הראשון של ה- Design Sprint”, אומרת מירי רוזמן, מנהלת הסטודיו לחוויית משתמש שלנו.

אתם צריכים צוות בין תחומי כדי לפתור את הבעיה –  Design Sprint יעיל מאוד כאשר אתם מתמודדים עם בעיה שהיא מספיק משמעותית ומאתגרת, עד כדי כך שהיא דורשת שיתוף פעולה של מומחים מתחומים שונים. אחד הדברים שתופתעו לגלות, אם תריצו פעם ,Design Sprint הוא כיצד השהות של צוותים שונים באותו חדר, למשך חמישה ימים, מאפשרת לגשר על פערים בין מומחים מתחומים שונים, שבדרך כלל לא עובדים ביחד, כמו גם מאפשרת לקבל החלטות בתוך טווחי זמן קצרים מאוד מהרגיל.

“חשוב למקם את כולם באותו החדר ולייצר דיון מובנה שמוביל לתוצאות מהירות. כאשר כל בעלי העניין נמצאים באותו החדר אנחנו מקבלים פרספקטיבות שלא יכולנו לקבל בדרך אחרת, על המוצר, ולרתום את הצוותים השונים לתהליך בצורה קלה יותר”. מוסיפה מירי.

הבעיה שלכם מספיק גדולה על מנת שתשקיעו 5 ימים בכדי לפתור אותה – זמן הוא המשאב הכי יקר שנמצא ברשותנו. לכן, זה לא מפתיע שאחת המשימות הקשות ביותר, בכל הקשור ל – Design Sprint, היא לשכנע אנשים לפנות חמישה ימי עבודה שלמים בלו”ז שלהם, ואז גם למצוא מועד שנוח לכולם. מצד שני, זהו גם החלק הטוב ביותר בתהליך, אם הצלחתם לשכנע מישהו להשקיע את כמות הזמן הזו, כנראה שמדובר על בעיה ששווה מאוד לפתור, ככה שכדאי לשמור את התהליכים הללו לבעיות או אתגרים שאכן עונים להגדרה זו. “אמנם מדובר על 5 ימים, אבל הם חוסכים המון זמן שהיה הולך לאיבוד, במידה ולא היינו מבצעים את התהליך. מדובר על השקעה שללא ספק מחזירה את עצמה ולא ניתן היה להגיע אל אותן התוצאות בדרך המסורתית.”

למה בעצם כדאי לבצע תהליך של Design Sprint?

אז אם הגעתם עד פה, והבנתם ש- Design Sprint כנראה מתאים לכם. הנה כמה יתרונות ברורים שתוכלו לקבל מהתהליך:

  1. חיסכון בזמן ובמשאבים – כמו שניתן להבין משמו, Design Sprint, נועד להיות תהליך מהיר ואינטנסיבי שמייצר פתרון עיצובי לבעיה עסקית. באמצעות התהליך, ניתן לצמצם את כמות הזמן המושקעת בתהליך העיצוב וההגדרה של המוצר מכמה חודשים לכמה ימים. קיצור לוחות הזמנים מאפשר לנו גם לחסוך עלויות ולהגדיר תוכנית שתאפשר לתקף את המוצר/ שירות על בסיס ביקורת שקיבלנו מהמשתמשים.
  2. צמצום שלבי הפיתוח – החיסכון בזמן ובמשאבים, שהוזכר בסעיף הקודם, מאפשר גם לקצר את זמני פיתוח בצורה משמעותית בשל העובדה שתהליך Design Sprint מתמקד במציאת פתרונות לבעיות. כך, אנחנו יכולים לבחון האם רעיון מסוים עובד, או לא, מבלי להידרש לתהליכי פיתוח ארוכים. “התהליך חוסך את תהליך המחקר, התכנון ויצירת ה- MVP הראשוני”, מסבירה מירי, כאשר אנשי הטכנולוגיה מעורבים כבר בשלבי התכנון המקדים, זה מאפשר לנו להבין אילו דברים יכולים להשפיע על התהליך כבר בתחילתו, מה שמאפשר לחסוך עבודת תכנון מיותרת, או כזו שלא באמת ניתן ליישם בפועל”
  3. בזכות Design Sprint הארגון הופך להרבה יותר גמיש – במקום להידרש לתהליכים מורכבים, לפני שמתקבלת החלטה האם להשקיע בפיתוח של מוצר, או בפיתוח יכולות חדשות, הצוות נדרש להקדיש רק 5 ימים לצורך הבנת הבעיה איתה העסק מתמודד, תכנון הפיתרון, יצירת אבטיפוס מתפקד ובחינת הרעיונות בפועל.
  4. “בסופו של דבר, Design Sprint מאפשר לייעל תהליכים ולייצר מתודות שמניעות תהליכים במהירות במטרה להניב תוצרים במהירות, מה שקשה לעשות בדרך כלל, בצורה מסורתית, בארגונים גדולים”.
  5. ביקורת אמיתית בזמן אמת – היכולת לדעת כיצד המוצר שלנו מתקבל בקרב המשתמשים הפוטנציאלים חיונית לצורך פיתוח של מוצרים מוצלחים. בלא מעט מקרים, אנחנו נחשפים למידע הזה רק לאחר שסיימנו את הפרויקט, אבל, באמצעות Design Sprint, אנחנו יכולים לקבל חוות דעת אמיתיות ממקור ראשון, ובמהירות, ממשתמשי הקצה שלנו. חוות הדעת הללו הינן חיוניות מכיוון שהן עוזרות לנו לשפר את המוצר/ שירות באותו הזמן בו אנחנו מעצבים אותו. ומירי מדגישה, “אל תוותרו על קבלת פידבק מהמשתמשים בשלבים מוקדמים. זה יאפשר לנו לדעת האם המוצר שלנו הוא מוצר שהמשתמשים אכן מצליחים להשתמש בו, ועוד לפני זה, האם הם בכלל צריכים אותו. אלו תובנות שלא היינו רוצים להגיע אליהם רק בסוף התהליך.”
  6. יצירת חדשנות עסקית – Design Sprintsמספקים לצוות שלכם אפשרות למצוא פתרונות לבעיות מורכבות, ולפתח גישות ודרכי מחשבה חדשות איתן ניתן לגשת לפרויקט, בתוך שבוע בלבד, במקום החודשים, או אפילו השנים שנדרשים לכך בדרך כלל. “בזכות ההפריה ההדדית, שהיא חלק טבעי מהתהליך וממתודת ה- Design Thinking, שבה מסתכלים על הבעיה, ועל הפתרון, מנקודת המבט של המשתמש, ניתן לייצר חדשנות אמיתית.”
  7. תיאום ציפיות עם הצוות – התהליך מאפשר ליישר קו ולחלוק ידע, דרישות ואסטרטגיה בין מחלקות שונות, ובכך, מסייע לייצר פתרון שנותן לכלל הצרכים. “חלק מהתהליך הוא הגדרה ברורה של האופן בו מתקבלות ההחלטות, מהם הקריטריונים לקבלת החלטה, ומתי זה קורה. זה תהליך מאוד דמוקרטי, שלא מתחשב בדרגת בכירות כזו או אחרת, וזה מה שמאפשר לו להצליח”, מסבירה מירי.
  8. מסייע לקבוע מדדי הצלחה – במהלך  Design Sprintנשתמש בתהליכי מדידה עבור שלבי העבודה השונים. תהליכי המדידה האלו יאפשרו לנו לבחון את התוצאות והתוצרים שיתקבלו בסיום, כמו גם את השפעתם על העסק. הטיפ של מירי: “חשוב לקבוע מדדי הצלחה ברורים שיגדירו לנו האם אנחנו נמצאים בדרך לפיתרון הנכון, כמו גם, מה הם הדברים שנדרש לתקן, במידה ונראה שאנחנו סוטים מהדרך”.
  9. שיטת עבודה גמישה ומהירה שאותה ניתן ליישם בעסק – ברגע שהצלחתם להפנים את שיטת ה- Design Sprint תוכלו להשתמש בה ולהתאים אותה לתהליכים אחרים שכבר הטמעתם בפרויקט, או בעסק שלכם.
  10. “Design Sprint מאפשרת לנו לקחת תהליכים מסועפים ומורכבים, וארוכים, ודורשים קבלת החלטות של מספר גודל של גורמים, ומאפשרת לייצר תהליך תמציתי, מובנה שמאפשרים לצוות מגוון לקבל החלטות בזמן קצר ולייצר תוצר שלוקח בחשבון את כל התובנות, האתגרים והיעדים של הארגון, נבדק על ידי משתמשים ולכן מאפשר לנו לקבל פידבק מהיר לגבי הכיוון בו אנחנו הולכים”’, מסכמת מירי, “אמנם זה לא מתאים לכל מוצר, או לכל תהליך, אבל גם אם משתמשים רק בחלק מהשיטה, בשלבים שונים של תכנון המוצר, עדיין נוכל לקצר תהליכים ולהניב פירות משמעותיים בצורה מהירה.”

בדרך כלל, הפעם הראשונה בה תבצעו Design Sprint תהיה קשה ומעייפת, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, כדי להבטיח שתוכלו ליהנות מכל היתרונות שטמונים בתהליך.


    Let’s have a coffee and talk dgtl





    Message-closem-cropped
    Contact Us
    Let’s talk dgtl