back back

הצעת הנגשה – איך מנגישים עיצוב למפתחים?

עבודתם המשותפת של מעצבים ומפתחים כרוכה לא פעם בחיכוכים, הנגשת העיצוב למפתחים תאפשר פיתוח מוצר מדויק יותר ללקוח ולמשתמשים. אז איך עושים את זה? שוחחנו עם מפתח FrontEnd ומעצב UI מובילים באמן דיגיטל וחזרנו עם התשובות.

איך מנגישים עיצוב למפתחים

עיצוב ופיתוח מהווים פונקציות חשובות בתהליך יצירת מוצר, ותלויות זו בזו. למרות זאת, לעתים נראה שקיימת תהום בין המעצבים למפתחים בפרויקט, בכל הנוגע לחזון שלהם עבור המוצר הסופי. ככלל, נקודת המבט של מפתחים על הפרויקט שונה מזו של מעצבים, וכל אחד מהם מביא לפרויקט תפיסה, עקרונות ודגשים מעולם תוכן אחר. היום כבר ברור שככל שננגיש את עולם העיצוב למפתחים, כך נוכל להבטיח תוצר טוב יותר עבור הלקוח. 

למה חשוב להנגיש עיצוב למפתחים?

מפתחים בעלי הבנה בסיסית בעיצוב מבינים טוב יותר את הרציונל שעומד מאחורי העיצוב המוצע למוצר. היכרות עם עבודת העיצוב תוביל לשיתוף פעולה טוב יותר בין מעצבים למפתחים, ולפיתוח מוצר שלוקח בחשבון את העיצוב.

שי עסיס, מפתח Frontend
שי עסיס, מפתח Frontend

שי עסיס, מפתח frontend באמן דיגיטל: “החשיבה של מפתחים על עיצוב כמשהו חיצוני שגויה וגורמת להם להתייחס לעיצוב כהצעת הגשה בלבד. הנגשה אמיתית של העיצוב למפתחים היא כזו שמאפשרת למפתח לצאת מהכובע שלו ולהסתכל על המוצר מפרספקטיבה של המעצב. ככל שמפתחים יבינו יותר את עולם העיצוב, כך הם יוכלו לפתח מוצר מדויק ונכון יותר ללקוח ולמשתמשים”.

תתחילו מהבסיס

לא פעם, מפתחים שלומדים את תחום העיצוב מתמקדים בנראות העיצובית, מבלי להבין את העקרונות העיצוביים שעומדים בבסיסה. מעצבים מקבלים החלטות עיצוביות מבוססות עקרונות, וחשוב שמפתחים יבינו מה עומד מאחורי החלטות אלו, החל מהיררכיה ויזואלית וטיפוגרפית, דרך תורת הצבע ועד לעקרונות הגשטאלט. ככל שלמפתחים תהיה הבנה רבה יותר בתחום, כך יוכלו לבצע שינויים עיצוביים הכרחיים בלבד, תוך שאיפה לפיקסל פרפקט.

מה הקשר בין עיצוב לשימושיות?

עוד לפני שצוללים לעקרונות ויזואליים בעיצוב, חשוב להבין שבתהליך העיצוב נלקחים בחשבון עקרונות שמבטיחים את שימושיות המוצר. עיצוב עקבי וצפוי, המבוסס על דפוסים סטנדרטים ומקובלים, תוך הפחתה למינימום של שגיאות שיוצגו למשתמש – כל אלו יבטיחו שימושיות מקסימלית במוצר.
הערכת שימושיות העיצוב צריכה להיעשות בשלב העיצוב וכן בשלב הפיתוח.
שי: “לפעמים העיצוב מדהים, אבל הוא שונה באופן כזה שאינו טריוויאלי למשתמש, וזה עלול לצור בעיה. התפקיד שלנו כמפתחים הוא בין היתר להתריע במידה והעיצוב עלול לפגוע בפונקציונאליות המוצר”.

עיצוב רספונסיבי

העיצוב לדסקטופ מוכן? ומה לגבי המובייל? חשוב שהמעצבים יעבירו עיצוב רספונסיבי, שמתייחס למובייל ולדסקטופ.
שי: “עיצוב רספונסיבי הוא קריטי לתכנון ולפיתוח מדויק של המוצר. מדובר באחת מנקודות החיכוך הנפוצות בין מעצבים למפתחים, ולכן חשוב שמעצבים יוודאו שיש קשר בין עיצוב המובייל לדסקטופ, לפני שהם מעבירים אותו למפתחים”.

תנגישו את העיצוב כמו חוברת הרכבה של איקאה

דרך יעילה להנגיש את העיצוב למפתחים היא לעצב באמצעות כלים שהשימוש בהם נוח למעצבים וגם למפתחים, ומאפשרים צפייה בשינויים בזמן אמת, ביניהם – Zeplin, Figma, Invision ועוד.

טל רובנשטיין, מעצב UI

שאלנו את טל רובנישטיין, מעצב UI באמן דיגיטל, מהי הנגשה נכונה של עיצוב בעיניו.
טל: “מעצבים צריכים לשאוף להעביר את העיצוב בצורה ברורה, מפורטת ונוחה לפחות כמו בחוברת הוראות הרכבה של איקאה. השאיפה היא שהכל יהיה מוסבר עד לנקודה והפסיק, בלי פערים שהמפתח יצטרך לנחש או להשלים בעצמו”.
יתרון נוסף של עיצוב בכלים אלו הוא האפשרות לרכז את כל היבטי העיצוב תחת קורת גג אחת – החל מגופנים, פלטת הצבעים, אייקונים ותמונות, עיצוב לרכיבים שונים ועוד.

המפתח: תקשורת טובה

ידע והבנה בסיסית בעיצוב חשובים עבור כל מפתח, אבל תקשורת ומערכת יחסים טובה בין המעצב למפתח חשובים לא פחות.
טל: “שיחת התנעה תאפשר למעצב לספר למפתח על המוצר מנקודת מבטו, להעביר דגשים לעיצוב ולהבין את האתגרים ומגבלות הפיתוח.
שי: “מניסיוני כמפתח למדתי שככל שמתקיים דו- שיח רציף בין המעצבים והמאפיינים לאורך התהליך, כך המוצר הסופי יהיה טוב יותר”.

הרצוי, המצוי והאקס-פקטור

בעוד העיצוב מייצג את המוצר האידיאלי מנקודת מבטו של הלקוח, הפיתוח מייצג את האפשרויות והמגבלות הקיימות במציאות.
טל: “המעצב מביא לשולחן חשיבה יצירתית וידע על התנהגות משתמשים, ואילו המפתח אחראי לדאוג שהמוצר הסופי יעבוד כמו שצריך. אפשר להשוות את זה לעבודה המשותפת של אדריכל ומהנדס על פרויקט –  בזמן שהאדריכל מתמקד בהיבטי עיצוב ושימוש של המבנה, המהנדס שואף להבטיח את תקינות ובטיחות המבנה, מהיסודות ועד לגג. בסופו של דבר, השיקולים של שניהם צריכים לבוא לידי ביטוי בתוצר הסופי”.
גם ליצירתיות יש משקל רב. שאיפתו של המעצב היא להביא לפרויקט את ה’אקס פקטור’ – החידוש שיהפוך את המוצר לשונה וייחודי בתחומו, יבדל אותו ממתחרים קיימים ויעניק מענה לצורך של המשתמשים. מהצד השני, חשוב לוודא שהשאיפה לייחודיות לא פוגעת בפרויקט.
שי: “לא פעם רצון המעצבים לייצר משהו חדשני וייחודי עלול להתנגש במגבלות הקיימות – החל מלוח הזמנים לפרויקט, התקציב הקיים ועוד. לכן, חשוב שהמעצב והמפתח יבינו את דרישות הלקוח ומגבלות הפרויקט עוד לפני שמתחילה עבודת העיצוב. הבנה של הרצוי אל מול המצוי תאפשר ניהול מיטבי של הפרויקט ויצירת מוצר שעונה על דרישות הלקוח באופן מיטבי, בתוך גבולות הגזרה הקיימים”.

למקסם את הפוטנציאל של כל נכס דיגיטלי

באופן אידיאלי, בתהליך עיצוב ופיתוח מוצר מעורבים מאפייני ומעצבי חוויית משתמש, מפתח וחוקר חוויית משתמש. הקמת מחלקת עיצוב ופיתוח דורשת מהארגון זמן ומשאבים, איתור הון אנושי בעל כישורים וניסיון רלוונטיים ועוד. לכן, יותר ויותר ארגונים בוחרים כיום להיעזר בשירותיהן של חברות המתמחות בתחום.

אמן דיגיטל, אחת מחברות הבת בקבוצת אמן, מתמחה במתן פתרונות דיגיטל ומספקת מעטפת מלאה, תחת קורת גג אחת: ליווי, יעוץ, עיצוב, אפיון ופיתוח נכסים דיגיטליים. השילוב בין הניסיון רב השנים של החברה בתכנון, אפיון ופיתוח מוצרים דיגיטליים, לצד הון אנושי הפועל יחד בסינרגיה ובדינמיקה נכונה, הם שמאפשרים לאמן דיגיטל להעניק מענה רחב ומדויק לצרכי הלקוח, ולהבטיח את מקסום הפוטנציאל של כל נכס דיגיטלי.


    Let’s have a coffee and talk dgtl





    Message-closem-cropped
    Contact Us
    Let’s talk dgtl