back back

איך להניע תהליך טרנספורמציה דיגיטלית שיביא לתוצאות עסקיות

החלטתם שהגיע הזמן לרענן את האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם? מפתחים מוצר או שירות חדשים? הנה כמה טיפים, מניסיוננו, שיעזרו לכם לתכנן ולנהל את הפרויקט כך שיוכל להניב את התוצאות הנכונות עבורכם.

איך להניע תהליך טרנספורמציה דיגיטלית

יצירת חדשנות דיגיטלית, או פיתוח של מוצרים ושירותים חדשים, הם תהליכים לא פשוטים שדורשים זמן. בין אם הצורך בהם עולה בגלל דרישות רגולציה חדשות, משבר לא צפוי, כניסה של מתחרים חדשים, או פשוט בגלל שאתם מרגישים שהגיע הזמן לשדרג את הצעת הערך שלכם ללקוחות, חשוב שתהיה לכם דרך פעולה ברורה שתבטיח שאתם פועלים בכיוון הנכון ומספקים ערך אמיתי.

במאמר הבא ננסה לעזור לכם, מתוך הניסיון הרב שצברנו במשך השנים בתהליכים כאלו, כאן באמן דיגיטל, ולספק תוכנית פעולה שתסיע לכם להניע ולנהל תהליכי חדשנות או פיתוח מוצרים דיגיטליים מוצלחים ש”מזיזים את המחט” בכיוון הנכון.

שלב 1: מחקר

מומלץ להתחיל את התהליך עם מחקר ממוקד שיעזור לנו להבין את הסביבה בה אנחנו פועלים, את ההקשרים הרלוונטים אליהם חשוב להתייחס, ואת גבולות הגזרה בה נרצה לפעול. המטרה של שלב זה היא לייצר תובנות שאותן נוכל לתרגם לפעולות או יישומים מעשיים בשלב הפיתוח.
בהתאם ליכולות ולמשאבי הארגון שלנו, מחקר כזה יכול להכיל:

  1. קריאה וניתוח של מאמרים מקצועיים רלוונטים בתחום
  2. סקירה וניתוח של שירותי ומוצרי המתחרים – אילו פיצ’רים יש להם? באיזו שפה הם משתמשים, באילו מינוחים?
  3. למידה של מגמות וטרנדים בתחום, הן ברמה מקומית והן ברמה גלובאלית – כיצד מגמות אלו משפיעות על התעשייה בה אנו נמצאים?
  4. ראיונות עם מומחים רלוונטים בתחום במטרה להעשיר את הידע הקיים בארגון ולקבל נקודות מבט נוספות שיכולות לסייע לנו

שלב 2: שולחן עגול

איסוף מידע מגורמים חיצוניים הוא חשוב ויכול לסייע רבות בתהליך של פיתוח אסטרטגיה, מוצר, או שירות חדשים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שיש מידע רב ערך שכבר נמצא אצלנו, מתחת לאף, בתוך הארגון. ולכן, מטרתו של שלב זה היא לחשוף מידע פנים ארגוני בעל ערך, ולאוורר אותו, באמצעות “שולחן עגול”. שלב זה, אם הוא נבנה ומנוהל בצורה נכונה, יאפשר לנו ללמוד מניסיונם ומנקודת מבטם של בעלי תפקידים, רצוי מרקע ובדרגות מגוונות ככל שניתן, ולהבין כיצד הם רואים, וכיצד הם מציעים להתמודד, עם הבעיה או האתגר אותם אנחנו מנסים לפתור.

המידע שנאסוף בשלב זה, בשילוב הדינמיקה שתיווצר בין בעלי התפקידים השונים, יעזרו לנו להציף סוגיות עומק אותן נרצה לבחון, בשלב הבא, בשטח.

 להורדת מדריך לביצוע מחקר משתמשים איכותני
<<לחצו כאן>>

שלב 3: מחקר שטח

אז אחרי שראיינו, תחקרנו, קראנו ולמדנו, הגיע הזמן להתחיל ללכת ללכלך את הידיים (בכאילו, לא באמת) ולבצע מחקר שטח. מחקר כזה יכלול תצפיות וראיונות עומק בסביבת השימוש, אנחנו חוזרים – בסביבת השימוש.

כפי שמשתמע משמו, שלב זה לא מתבצע בסביבה ניטראלית, או במעבדה, אלא בסביבה האמיתית בה נוכל ללמוד לעומק על המשתמשים ועל האינטראקציה שלהם עם השירות/ מוצר אותו אנחנו בוחנים, או עם שירותים דומים.

כלומר, אם השימוש במוצר/ שירות שלנו מתרחש, ברוב המקרים, במשרד, חשוב שנבצע את המחקר שלנו בסביבה משרדית.

במחקר השטח נרצה לבחון, בין היתר:

  1. מהם המשתנים שמשפיעים על המשתמשים שלנו, בזמן שימוש במוצר/ שירות שלנו?
  2. מהם הצרכים היומיומיים שלהם, בשאיפה, נוכל לתת מענה באמצעות השירות/ מוצר/ פיתוח חדש שלנו?
  3. מהן נקודות הכאב (Pain Points) העיקריות איתן הם מתמודדים?

חשוב לגשת לשלב זה מתוך ראיה רחבה ועם פתיחות ומוכנות אמיתית לגלות צרכים שייתכן שלא חשבנו עליהם, או לא היינו מודעים אליהם קודם. גם כאן, מומלץ לשלב סוגים שונים של משתמשים ובעלי עניין, עם מאפיינים וצרכים שונים. גישה כזו תאפשר לנו לייצר חדשנות אמיתית ובעלת ערך.

טיפ: חשוב שאיסוף המידע יבוצע בצורה מאוד מובנית ויסודית, בלי להשמיט אף פרט. זאת מכיוון שאין לנו דרך לדעת מראש אילו פרטים יהיו משמעותיים ויסייעו לנו לחלץ תובנות בעלות ערך.

שלב 4: גיבוש המידע ויצירת תובנות

אחרי שאספנו וגיבשנו את כל המידע שנצבר בשלבים הקודמים, הגיע הזמן לבצע סינתזה ולהתחיל להבין מהו הערך שניתן לייצר מכל התהליך. את השלב הזה מומלץ לבצע במסגרת סדנה (Workshop) משותפת עם כל בעלי העניין שהשתתפו בשולחן העגול בתחילתו של הפרויקט.

תחילה, נציג את ממצאי המחקר ואת התובנות שהתקבלו, כאשר המטרה שלנו היא לתעדף את הידע שנצבר ולחלק אותו לקטגוריות שתחתן תופענה התובנות הרלוונטיות.

התוצר בשלב זה יהיה דו”ח, שמרכז את התובנות בחלוקה לקטגוריות, אך, וזה למעשה החלק החשוב ביותר, גם מציין אילו תובנות נרצה לתרגם להזדמנויות, ומהן אותן הזדמנויות, כאשר הן ממוינות לפי הזדמנויות לטווח ארוך והזדמנויות שהן Quick Wins, שאותן ניתן ליישם כבר מחר בבוקר.

איך מחליטים באילו הזדמנויות להתמקד בעתיד הקרוב? מומלץ לבחור באלו להן יש את הפוטנציאל הרב ביותר ליצור ערך. יש ארגונים בהם ההחלטה הזו מתקבלת באמצעות הצבעה בין כל משתתפי הסדנה.

****
היתרון הגדול בתהליך שתואר להלן הוא בכך שהוא למעשה מסייע “ליישר קו” בתוך הארגון, ומאפשר לכולם להבין, ללא הבדל דרגה או תפקיד, מהן הבעיות והאתגרים אותם צריך לפתור. ייתכן שעדיין יהיו ויכוחים פנימיים הנוגעים לתעדוף של הזדמנויות, אך התמונה הגדולה תהיה ברורה לכולם בזכות התהליך המתודי והמסודר והעובדה שעם מידע ונתונים לא ניתן להתווכח.

אמן דיגיטל מתמחה בטרנספורמציה ואסטרטגיה דיגיטלית, בבניית מסעות לקוח, בתכנון ועיצוב ממשקי משתמש ובפיתוח טכנולוגיות ללקוחות הגדולים במשק.


    Let’s have a coffee and talk dgtl





    Message-closem-cropped
    Contact Us
    Let’s talk dgtl