29.06.2019

מהו ארנק דיגיטלי? מהן הטכנולוגיות הקיימות? מהם היתרונות והאתגרים, ובעיקר מה לעשות כדי שתקבלו הרבה יותר מאפליקציה

 

Digital Wallet

מהו ארנק דיגיטלי ומה צריך להיות בפנים? מהם היתרונות והאתגרים, ומדוע מדובר בהרבה יותר מאמצעי תשלום

אפשר אולי לשכוח בבית את התיק או את הארנק, אבל הטלפון החכם הוא זה שצמוד אלינו ברוב שעות היממה. מסיבה זו האפשרות לשלם באמצעות המכשיר הנייד – הולכת ומתפתחת כל הזמן בעולם דיגיטלי.

ההערכה היא שהארנק הדיגיטלי ידחק את כרטיסי האשראי, ממש כפי שהכרטיס המגנטי הקטן דוחק את הצ’קים ולאט לאט גם את המזומן.

מהו ארנק דיגיטלי?

“ארנק דיגיטלי” הוא מונח כללי שמתייחס לכל המכשירים ושירותי האונליין שמאפשרים לבצע תשלום או העברת כסף.

מה עושים עם ארנק דיגיטלי?

הארנק הדיגיטלי מאפשר לבצע עסקאות באופן הכי מהיר ופשוט. מותגים מובילים בעולם מפתחים עבור הלקוחות שלהם ארנקים דיגיטליים למגוון מטרות, מניהול מועדוני לקוחות, הטבות וקופונים, עד ריכוז אמצעי תשלום או אמצעי זיהוי במקום אחד; בתחום המטבעות הדיגיטליים (cryptocurrency) הארנק הדיגיטלי משמש גם לריכוז מפתחות התשלום.

איך זה עובד?

כל עסקה בארנק הדיגיטלי כוללת 3 מרכיבים: מכשיר המשתמש, האפליקציה המותקנת בו ומערכת התשלומים. לארנק הדיגיטלי קיימים מספר יישומים טכנולוגיים:

  1. אפליקציית ארנק דיגיטלי
    אפליקציה ייעודית לתשלום על מוצרים ושירותים (למשל חנייה או נסיעה בתחבורה ציבורית), ללא הצורך בכל אמצעי תשלום אחר. אפליקציות מסוג זה נפוצות מאוד בקרב נותני שירותים פיננסיים, בנקים וחברות סליקה (אשראי ו-PayPal) ותעשיית הפינטק, אך ככל שהמהפכה הדיגיטלית מגיעה לכל פינה בחיינו, יותר ויותר תעשיות מצטרפות לטרנד; כיום ניתן למצוא אפליקציות של חברות סלולר, למשל Android Pay, Apple Pay וקמעונאים רבים שמפתחים אפליקציות כאלה. לדוגמה אפליקציית Yellow שמאפשרת לתדלק בקלות וליהנות משירותים נלווים, או האפליקציה של מקדונלד׳ס שמציעה בין היתר מטבעות M’coins, באמצעותם אפשר לשלם על ארוחות.

  2. תקשורת טווח אפס – NFC
    ארנק דיגיטלי בטכנולוגיה זו מתאים לרכישות שדורשות נוכחות פיזית: הקונה מצמיד את המכשיר שלו למסוף (קופה, שער כניסה בתחבורה ציבורית), נוצר קשר בינו לבין שבב המותקן במכשיר הטלפון שלו – וכך מתאפשרת העסקה.

  3. קוד QR
    בשיטה זו בעל המכשיר סורק את הקוד (שמופיע על מוצר או פיסת נייר), ומתחבר למערכת התשלומים.

  4. טכנולוגית של זיהוי פנים
    זהו האמצעי הכי מדויק והכי יוזר פרנדלי: כשנכנסים לחנות דיגיטלית בלי לשלם או מגיעים לחנות ואוספים את ההזמנה בלי להציג תעודות או אמצעי תשלום. דוגמה: שירות Smile to pay של AliPay בסין – מחייכים למסך והתשלום עובר.

הטרנד הקהילתי: מטבעות חברתיים

אי אפשר לדבר על הארנק הדיגיטלי בלי להזכיר את הטרנד של המטבע החברתי. ממש כמו המטבעות או הנקודות הווירטואליים של מותגים, נוצר כאן מטבע חדש, שערכו נקבע גם על ידי קהילה מסוימת סביב עניין משותף.

המטרות יכולות להיות תמיכה בעסקים מקומיים, שיתוף חוויות קנייה, תשלומים בין חברים, ויצירה של מערכת כספית נפרדת של ממש (כמו במטבעות קריפטו.

אפליקציות שאימצו מודל זה הן למשל Colu הישראלית המציעה לשלם לעסקים מקומיים באמצעות מטבע שיצרה, או Venmo שהיא אפליקציית תשלומים בין חברים שהתרחבה גם לבתי עסק.

ממש כפי שלכל ממלכה יש מטבע משלה, כך מותג שמצליח לייצר שפה משלו, מחזק את ההזדהות עם המותג. למשל חברי לאומי קארד (כיום מקס) צברו  ״פינוקים״ וכך הפנימו את הרעיון של ״לפנק, לפנק, לפנק״.

על פי סקר של חברת מחקרי השוק הבריטית מינטל, מספר המשמשים במטבעות חברתיים עמד על 46 מיליון ב-2016. הערכה היא שבקצב העלייה הנוכחי עד סוף 2021 מספר המשתמשים יגיע ל-113.5 מיליון.

בסופו של יום, ברור לכל שהארנק הדיגיטלי הוא השלב הבא באופן שבו יתבצעו התשלומים בעולם, יחד עם זאת התחום עדיין בחיתוליו. מותג שיש לו ארנק דיגיטלי או מוצע במסגרת אפליקציה כזו – נהנה מעבר להכל מיתרון ברמה המיתוגית, משדר חדשנות ועדכניות.

זהו בדיוק הזמן הנכון להפוך לשחקנים מובילים בנישה, ולכבוש את לבם של הצעירים, ההייטקיסטים והמשתמשים שמאמצים ראשונים את הטכנולוגיות החדשות.

 

E-Wallet

יתרונות הארנק הדיגיטלי

יותר אמון במותג

כדי להשתמש בו צריך להזין פרטים רק פעם אחת, דבר שהופך אותו לאמצעי תשלום נוח ומאובטח. כשאין צורך לחשוף את הפרטים באתרים רבים, יורד הסיכון לשימוש לרעה.

כשהמשתמשים סומכים עלינו – הם יהיו מוכנים להעביר כסף באפליקציה שלנו וההיפך – עסקאות מוצלחות מחזקות את מערכת היחסים והנאמנות למותג.

להיות שם כשצריך אותך

הארנק הדיגיטלי מאפשר תשלום נוח יותר בחיי היומיום, עוזר בדיוק במקום שהמשתמש הכי זקוק בו לעזרה. אפליקציות ארנק דיגיטלי חכמות מחוברות למיקום הגיאוגרפי של המשתמש, לומדות את הרגלי הצריכה שלו, וכך יש לנו דאטה רב, שיאפשר להציע למשתמש הצעות מותאמות אישית. אין צורך להכביר בחשיבות הדאטה.

אפליקציות שמקלות באופן משמעותי על חיי היומיום, חוסכות זמן וטרחה למשתמש – מייצרות העדפה ברורה של המותג. בצורה זו בכל פעם שמשלמים על חנייה או מתדלקים, מקבלים הטבה שבדיוק רצינו או מממשים מתנה – המשתמשים הופכים לסוכני המותג, אם הם נהנים להשתמש באפליקציה, הם שמחים לספר עליה לאחרים.

כיצד נכיר ללקוחות שלנו ארנק מסוג חדש?
עלינו להדגים את הפונקציונליות בצורה ברורה, לוודא שהערך ברור למשתמש, ולעדכן מה בדיוק נעשה עם הנתונים, כך שהמשתמש יסמוך עלינו שנשמור על המידע שלו מוגו ובטוח.

מועדון לקוחות מפנק בכל ארנק

חלק גדול מאפליקציות הארנק הדיגיטלי בעולם הריטייל מתחזקות או מייצרות מועדון לקוחות למותג. במקרה כזה עיקר הפעולות שמשתמשים מבצעים באפליקציה יהיו סביב מבצעים והטבות. ניתן להציע לצבור נקודות על כל קנייה, להמיר נקודות בשירותים או מוצרים, לתת שוברי מתנה e-card לחברים או לממש שוברים שהתקבלו.

חשוב להבין שלא מדובר רק בחלופת תשלום, ארנק וירטואלי במקום פיזי, אלא בשינוי תפיסת עולם צרכנית ממש.

חיזוק הנאמנות ובניית קהילה

ההמלצה שלנו היא להשקיע בחוויית משתמש המשתלבת באופן טבעי בחיי הלקוח והמסע הצרכני שלו, להציע יתרונות שהוא יוכל להבין ולהעריך.

למשל, אם אנחנו מועדון לקוחות של מותג נשתדל לא להישאר רק סביב המותג שלנו, אלא ליצור שיתופי פעולה עם שחקנים נוספים, גם מתחומים אחרים.

דוגמה לכך היא אפליקציית Yellow שפיתחנו, שעושה בדיוק את זה. מעבר למועדון לקוחות  ולאפשרות לשלם על התדלוק באפליקציה, תמצאו כאן שורה של שירותים משלימים – למשל הזמנת ירקות, חבילות שמתקבלות בתחנה, כרטיסיית קפה ופיצ׳רים חברתיים.

בטווח הארוך, המטרה שלנו היא לתת יותר ללקוחות שלנו – זה הדבר שמפתח את יחסי האמון בינינו, ובונה קהילה נאמנה. אתגר הארנק הדיגיטלי מעסיק את כל השווקים שעוברים מהפכה דיגיטלית; אז בזמן שיהיו מי שיסללו את הדרך עבור אחרים, אל תעמדו בצד! אנחנו כאן כדי שאתם תהיו הראשונים!