איך בונים אסטרטגיה דיגיטלית נכונה לשנת 2022

אמן דיגיטל
28.12.2021

השנתיים האחרונות מתאפיינות בקצב שינויים מהיר במיוחד. המגמות הגלובליות שנוצרו בעקבות משבר הקורונה משפיעות ומעצבות מחדש את האקוסיסטם של חברות וארגונים, וכולנו נדרשים לגמישות מחשבתית ויכולת לבצע שינויים מהירים.

במקביל, גם הלקוחות שלנו משדרגים ומתאימים את דרישותיהם וכיום, יותר מתמיד, מצפים לקבל חוויה אחידה וקוהרנטית אשר קושרת בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי ומייצרת שפה משותפת בין הנכסים הדיגיטליים לנכסים הפיזיים של החברה. 

לא מפתיע אם כן לגלות כי על פי הערכות, עד שנת 2027, 75% מהעסקים הנמצאים במדד ה S&P 500  יעלמו מהדירוג. וכי מחקר נוסף מצא כי לצרכנים לא אכפת אם 74% מהמותגים שהם מכירים יעלמו.

רוצים להכיר את הלקוחות שלכם טוב יותר? כך תבנו מפת מסע לקוח  <<להורדה>> 

המסקנה המתבקשת היא שחברות חייבות לעשות מאמצים על מנת להתאים את עצמן לדרישות השוק ולהישאר רלוונטיות, כיוון שללא אסטרטגיה ברורה הן פשוט יישארו מאחור.

“חברות בעולם משתנה, חברות משלוחי המזון חוו פריחה עצומה מאז פרוץ הקורונה עם רווחי שיא בשנת 2020”.

אז איך בונים אסטרטגיה דיגיטלית?

תהליך פיתוח האסטרטגיה הדיגיטלית נבנה בשיתוף עם גורמי מפתח בארגון. הלקוחות שלנו שונים זה מזה ולכן אנו בונים עבור כל לקוח את תהליך האסטרטגיה הנכון עבורו.
בתהליכי העבודה שלנו אנו משלבים מתודולוגיות מתחום ה- Design Thinking  עם כלים מעולם הכלכלה ההתנהגותית.

5 עקרונות ב- Design Thinking:

  1. Empathize – הבנה עמוקה של הצרכים האנושיים המעורבים.
  2. Define – הגדרה וניסוח הבעיה מחדש, באמצעות אמפתיה ובדרכים אנושיות.
  3. Ideation – יצירת רעיונות רבים ככל שניתן באמצעות סדנאות של רעיונאות.
  4. Prototype – שרטוט של גרסאות שונות של המוצר או של פיצ’רים.
  5. Test – בדיקה קפדנית של המוצר/ הפיצ’ר החדש באמצעות משתמשים וביצוע שינויים על פי הצורך.

משלבים ידיים ומשנסים מותניים

בשלב הראשון חשוב להגדיר מהן המטרות של תהליך בניית האסטרטגיה הדיגיטלית.
שלב זה הוא קריטי להצלחת התהליך ומהווה את הבסיס להמשך.
כאן נרצה לפגוש ולהכיר את כל הגורמים הרלוונטיים והמשפיעים בארגון ולבנות ביחד את התהליך המתאים ביותר. ביחד, נרצה לענות על השאלות הבאות:

  • מהי מטרת התהליך ומהו החזון?
  • האם אנו מפתחים אסטרטגיה דיגיטלית עבור מוצר אחד, או עבור מגוון מוצרים?
  • מה נרצה להשיג בסוף התהליך?
  • מה ייחשב עבורנו כהצלחה? וכיצד נרצה למדוד אותה?
  • מה נרצה שיהיו תוצרי המחקר?
  • מהי הסביבה בה אנו פועלים? מה משפיע עליה ומיהם בעלי העניין המרכזיים והלקוחות הרלוונטיים למחקר?

חוקרים, לומדים ומנתחים

לאחר שהגדרנו את גבולות הגזרה של הפרויקט, נבצע מחקר עיצוב. זהו מחקר משתמשים איכותני המכוון פיתוח מוצרים. ייחודו של המחקר הוא בשימת המשתמש במרכז. כך נוכל להיכנס לנעליו ולהבין את צרכיו, את נקודות האור ואת נקודות הכאב אותן הוא חש במגעו עם המוצר שלנו. נוכל להסיק מסקנות, לתרגמן לתובנות ומהן לחלץ הזדמנויות שיובילו לפתרונות מוצריים ברי ביצוע.

המחקר יכלול:

  1. למידה קונטקסטואלית- סקירה של מחקרים ומאמרים בתחום וניתוח סביבת התחרות בה אנו פועלים. בשלב זה נרצה גם להכיר את המגמות הבולטות בתחום ובתחומים משיקים ולקבל השראות גם מתחומים נוספים. אנו מאמינים כי ניתן ללמוד גם מתחומים אחרים שאינם קשורים בקשר ישיר לעולם התוכן בו אנו פועלים.
  2. שולחנות עגולים- עם בעלי העניין בחברה ועם כל מי שניתן ללמוד ממנו על עולם התוכן הרלוונטי.
  3. תצפיות- כדי להבין מהן נקודות התורפה במצב הקיים, ולהבין את דפוסי הפעולה הקיימים, נתצפת על המשתמשים הקיימים שלנו, והמשתמשים הפוטנציאליים בסביבת השימוש, וננסה להבין כיצד הם פועלים.
  4. ראיונות עומק- נגדיר מיהם המשתמשים איתם נרצה לדבר ונקיים איתם ראיונות עומק.בראיונות ננסה להבין את דפוסי ההתנהגות של המשתמשים שלנו ולגעת בנקודות הכאב שלהם. נשתמש בטכניקות ריאיון  personal inventory  או  think a loud.

לאחר סיום המחקר נעבור לשלב עיבוד המידע:

  • הורדת המידע ועיבודו – נעשה סדר בכל מה ששמענו ולמדנו מהמשתמשים ונבצע מיפוי של נושאים בעלי מכנה משותף שעלו בראיונות.
  • חילוץ וזיקוק תובנות- מתוך הנושאים המשותפים אותם מצאנו, נזקק את המסקנות והתובנות העיקריות.
  • הגדרת פרסונות ומסעות לקוח- במקרים מסוימים נוכל גם להגדיר פרסונות ולבנות את מסעות הלקוח של כל פרסונה בתהליכים מרכזיים אותם נבחר.

תרגום להזדמנויות והגדרת שאלות HMW (How Might We)

 – מהתובנות שעלו נחלץ הזדמנויות מרכזיות. ההזדמנויות ינוסחו כשאלות מנחות “כיצד נוכל ל-” שיסייעו לנו בשלב הרעיונאות. השאלות הן שאלות פתוחות התוחמות נושא מסוים, בכדי לאפשר פתיחות מחשבתית ויצירת רעיונות מגוונים.

השלב היצירתי- רעיונאות  (ideation)

זה השלב שבו אפשר להתפרע!

לאחר שהגדרנו את ההזדמנויות שעומדות בפנינו , נתעדף אותן ונבחר עם אילו מהן נרצה להתמודד בתהליך הרעיונאות .שלב זה יכול להתבצע בפורמט של סדנה.
עבור כל אחת מהשאלות נרצה למצוא פתרונות רבים, שונים ומגוונים ולכם נשתמש בטכניקות ריעיון שונות.
בשלב הזה אין נכון ולא נכון, ההיררכיה הארגונית מפנה את מקומה לרעיונות יצירתיים ולעבודת צוות וכאן אפשר לעוף על עצמנו ולזרוק לאוויר את כל הרעיונות הכי מופרעים שעולים בדעתנו.

בשלב הזה חשוב לשים דגש על:

  • קבוצות מעורבות
  • לחשוב פתוח ולהגיד הכל
  • לכתוב, גם אם זה דומה וגם אם זה מופרך
  • כמות ולא איכות

בשלב המסכם נאסוף את כל הרעיונות שעלו ונבצע תעדופים עד לגיבוש רשימת התכולה הסופית.
ליצירתיים שבינינו אפשר להוסיף גם שלב של prototyping בו נשרטט את הרעיונות שגיבשנו לכדי מוצר/ פיצ’ר. כאן התוצר הוא כבר ויזואלי כאשר ננסה לתאר כיצד ייראה המוצר, כיצד יראו התהליכים המרכזיים שלו, וכן נתייחס גם לסידור המידע והיררכיה של המידע.

שלב התכל’ס –  גיבוש תוצרים

הגענו לשלב הפרקטי, השלב בו אנחנו מיישמים את כל התובנות אותן אספנו בשלבים הקודמים. עכשיו, נרצה לתרגם אותן לתוצרים מעשיים ולמעשה להגדיר בצורה ברורה תוכנית שמכילה את:

  • החזון, המטרות והיעדים שלנו
  • תכולת המוצר וה- MVP
  • מפת הדרכים על פיה נתקדם עם פירוט השלבים השונים

לאחר מכן, על מנת לתקף את המוצר שלנו עלינו לבצע בדיקות משתמשים, לבחון ולקבל פידבקים ולבצע שינויים נדרשים. כך נוכל להישאר רלוונטיים, לחדש בעולם דינמי ולהמשיך לייצר ערך עבור לקוחותינו.

לאורך כל התהליך חשוב לזכור כי אסטרטגיה נכונה מתבססת על צרכי המשתמשים ומספקת להם פתרון ממשי לאתגרים בחיי היום יום מול נקודות הקצה במפגש עם המוצר.

אם תקפידו להיות מוכווני לקוח בכל הפעולות שלכם, תוכלו לייצר מוצר או אסטרטגיה בעלי ערך אמיתי, המבוססים על צרכי המשתמשים ונותנים מענה לנקודות הכאב שלהם.

אנחנו ב- Aman digital מובילים תהליך של יצירת אסטרטגיה דיגיטלית לחברות, בעבודה משותפת עם לקוחותינו.
התהליך מאפשר לכל בעלי העניין להשמיע את קולם ולהיות שותפים בהצבת מטרות משותפות
 ובכך לרתום את כולם לתהליך משלב בניית האסטרטגיה ועד ליישומה.

צריכים עזרה בבניית האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם? דברו איתנו

     

    Leave a message and we’ll get back to you