26.11.2017

האתגר – יצירת ממשק משתמש יעיל ונוח למכונת סימון קווי קיפול (Creasing Lines) לאריזות ומוצרים נוספים.
הצוות שלנו ב- Aman UI & Design מתמחה באפיון ועיצוב חוויית משתמש עבור שתי קטגוריות עיקריות: ממשקי משתמש לתפעול מערכות מומחה/מערכות מורכבות, ומוצרי דיגיטל.
העבודה מול Highcon היא מהסוג הראשון – יצירת ממשק המיועד למפעיל מומחה אשר נדרש לבצע תפעול של מכונה מורכבת. המכונה המהפכנית של הייקון מבצעת סימון קווי קיפולי לאריזות (Creasing Line) וחיתוכי לייזר מורכבים. העבודה שלנו ארכה כשנה וכללה את לימוד המצב הקיים, ניתוח צורכי המפעיל, אפיון ועיצוב ממשק חדש, נוח, יעיל ואסתטי.

כיצד שינתה הייקון את עולם האריזות?

יש לנו ניסיון רב שנים בשיתוף פעולה עם חברות המייצרות ומשווקות מכונות למיניהן, ובעיקר מכונות חדשניות בעולם הדפוס. שיתוף הפעולה שלנו עם הייקון התחיל כאשר החברה החלה לעבוד על הדור השני של המכונה, לקראת השקתה בתערוכת DRUPA 2016.
המהפך שהייקון הטמיעה בעולם ה”שטאנצים” לאריזות, דומה למהפך שעבר הדפוס עם המעבר מאופסט לדפוס דיגיטלי. שטאנץ מסורתי הוא לוח עץ גדול ובו סכינים, שבאמצעותו מטביעים את קווי הקיפול באריזות. ההכנה של לוח כזה גוזלת זמן רב של מומחה, יקרה יחסית ודורשת שטחי אחסון נרחבים לשמירת השטאנצים.

הייקון פיתחה חלופה – טכנולוגיה חדשנית הקרויה Digital Adhesive Rule Technology . בשיטה זו מבוצע יישום של חומר פולימרי על גבי גיליון גמיש. הידוק הגיליון עם הסימון הפולימרי אל האריזה המודפסת, יוצר את תבנית קווי הקיפול. נוסף על כך, מכילה המכונה ראשי לייזר המאפשרים חיתוכים והטבעות מתוחכמים. המכונה של הייקון מייצרת תבניות דיגיטלית מדויקות וזולות, כאשר אין צורך לשמור במחסנים את התבניות, אלא אפשר לייצרן מחדש מהקובץ שנשמר במחשב. נוסף על הייעוד המקורי שלה, מאפשרת המכונה ליצור עבודות מורכבות ביותר, כולל יצירת מבנים תלת ממדיים.

המכונה של הייקון מיועדת לבתי דפוס המדפיסים אריזות, אגרות ברכה ומוצרים נוספים המתאפשרים רק בזכות קיומה של המכונה.

דוגמה לאריזות ולחיתוכים חדשניים באמצעות מכונת הייקון

האתגרים
האתגר שלנו בעבודה עם הייקון היה כפול:

  • תכנון ממשק חדש לדור שני של מכונה – עבור הדור הראשון של המכונה תוכנן ממשק משתמש שהתחשב באי ודאות רבה לגבי פעולת המכונה, כולל דגש על תמיכה בצוות הפיתוח וה-QA של הייקון. הממשק בגרסתו הראשונה תוכנן תוך הנחת הנחות לגבי שיטת העבודה של המפעילים (משתמשי הקצה).
    הדור השני של המכונה כולל מקצה שיפורים הנדסי מכני. היה ברור כי יש ללוותו בתכנון מחדש של ממשק משתמש בשל וידידותי יותר, אשר מתמקד במפעיל ובעבודתו ולא בתפעול טכני של המכונה.
  • לוח זמנים מוגדר – הייקון ביקשו להציג את המכונה החדשה (דור 2) בתערוכת DRUPA שהתקיימה שנה וחצי לאחר מכן, בדיסלדורף. העבודה על האפיון, העיצוב והטמעת הממשק במערכת הייתה צריכה להסתיים עד מועד התערוכה במאי 2016.

שלב הלימוד

בשלב הלימוד מטרתנו הייתה להבין את צורכי הייקון ואת צורכי הלקוחות שלה, קרי בתי הדפוס הרוכשים את המכונה. לשם כך ביצענו לימוד במספר שלבים:

    1. לימוד התובנות שנאספו בהייקון – מה למד צוות הייקון מהשימוש בדור הראשון של המכונה ומממשק המשתמש שלה? מה התובנות לגבי עבודת המפעיל ונוחות השימוש בממשק?
    2. צורכי הלקוחות בשטח – מה הלקוחות של המכונה מספרים על תפעול המכונה? האם ממשק המשתמש מובן דיו? האם המפעיל בבית הדפוס יכול להפעיל את המכונה בקלות? מה החסרונות ומה היתרונות של המכונה ושל ממשק המשתמש בגרסתו הראשונה?
      במסגרת הבירור ביקרנו בבית דפוס שבו קיימת מכונה של הייקון, שוחחנו עם המפעיל וצפינו בשימוש במכונה ובממשק המשתמש בזמן אמת. כמו כן בררנו כיצד העבודה עם המכונה משתלבת עם תפעול שאר המכונות במקום, מה הבעיות בהפעלת הממשק (בגרסתו הראשונה), מה תדירות השימוש בו ומהן הצעות הלקוח לשיפור הממשק.
    3. הגדרת השוני בין המכונה מדור ראשון לבין המכונה מדור שני – מה יהיה השוני בין ממשק דור 1 לבין ממשק דור 2? לשם כך הוגדרו התכונות הייחודיות והחדשות של המכונה החדשה, כדי להבין איזה מהן יש להטמיע בממשק החדש.
    4. בניית מפת מיקומי המפעיל עבור המכונה החדשה – ניתוח והבניית התהליך באמצעות “מפת מיקומים” על סמך עבודת המפעיל בעולם הפיזי. היכן עומד המפעיל, מה המטלות העומדות בפניו מול המכונה, מה המטלות שהוא עושה במקביל מול מכונות אחרות וכדומה. מפה זו עוזרת להחליט על המיקום הנכון של ממשק התפעול של המכונה, והאם יש צורך באמצעי תפעול נוספים.


דוגמה למפת מיקומי מפעיל שתוכננה עבור הייקון במהלך העבודה

  1. ניסוח קווים מנחים לתכנון ממשק המשתמש – את תהליך הלימוד והניתוח סיכמנו למספר מצומצם של קווים מנחים המיועדים להבניית תהליכי העבודה ולתכנון ממשק המשתמש, ביניהם:
    • שיפור ה-utilization על ידי קיצור זמן ה-setup.
    • אוטומציה מקסימלית של תהליכים מכאניים, למשל שרשור תהליכים.
    • יצירת תור עבודות פשוט וקל לניהול.
    • גמישות במעבר בין ג’ובים.
    • פחות הוא יותר – הצגת מידע תמציתי עם אפשרות להרחבה
  2. הגדרת תרחישי שימוש.

אפיון ממשק המשתמש

תהליך האפיון התחיל מתכנון הקונספט והמשיך לשלב האפיון המפורט:
יצירת קונספט – תכנון ה-layout של המערכת על גבי מסך מגע, קביעת מנגנוני הניווט ושיטות תפעול נוספות. למשל מהי שיטת הניווט, מה יהיו האזורים הקבועים במרחב של המסך, מהם האזורים המשתנים, היכן יהיה ממוקם כל מידע. חלק ממטרות הממשק היו:

א. לייעל ולקצר את תהליכי העבודה של המפעיל.
ב. לאפשר למפעיל לגשת לרשימת הג’ובים ולארכיון הג’ובים בקלות.
ג. הנגשת ג’ובים שחוזרים בתדירות גבוהה.
ד. לאפשר למפעיל להריץ ג’וב ובו זמנית לצפות ולהגדיר את הג’וב הבא.

אפיון מפורט – בוצע אפיון מפורט של חלק מתהליכי העבודה ויצירת מסגרת לכלל התהליכים:

  • Set up – יצירת תבנית.
  • Production – הרצת הג’וב לאחר שהתבנית אושרה.
  • Maintenance – תמיכה בתהליכי תחזוקה של המכונה.
  • Calibration – כיולים של המערכות השונות.
  • Error handling – הצפת בעיות הדורשות התערבות המפעיל ומתן כלים לטיפול בבעיות.

layout מסך העבודה

דוגמה ל-wireframes של מסך העבודה

עיצוב ממשק המשתמש

לאחר אפיון תהליכי העבודה ותכנון הממשק החדש, עברנו לשלב העיצוב הגרפי (UI):

א. השראה לעיצוב – ההשראה לעיצוב ממשק משתמש נלקחה מעולם התוכן של המכונה עצמה: אריזות, קרטונים, קיפולים, אוריגמי ותלת ממד, כל אלה לצד עיצוב מודרני.
ב. צבעוניות ומרקמים – הצבעים הותאמו ללוגו החברה המבוסס על הצבע הירוק. כדי להעשיר את הפלטה נבחרו צבעים משלימים, בגווני אפור וסגלגל.
ג. אייקונים – עוצבה שפת אייקונים ייחודית התומכת בחוויה.
ד. איור – תוכננו איורים מופשטים וקלים להבנה של המכונה, כדי שהמפעיל יבין בעזרתם היכן התקלה.

פיתוח Front-End
כחלק מהפתרון שאנו מציעים ללקוחותינו, שילבנו בעבודה גם מומחה WPF XAML שעבד בשיתוף פעולה הדוק עם המעצבת שלנו ועם צוות הפיתוח בהייקון.

ציטוט לקוח: ” כאשר הוחלט בהייקון לפתח את הדור השני של המכונה, הבנו שאנו זקוקים לממשק חדש ונוח, העונה בצורה נכונה על צורכי המפעיל ועבודתו.
Aman UI & Design קלעו במדויק לצרכים שלנו ועבודת האפיון היסודית שביצעו מיפתה במדויק את עבודת המפעיל. תהליך העיצוב הגרפי והתוצרים שקיבלנו היו מרשימים והביאו לתוצאה הסופית שכיוונו אליה. התוצאה משיתוף הפעולה עם Aman UI & Design היא חוויית משתמש המבוססת על ממשק נוח, מרהיב וקל לשימוש. העבודה הסתיימה בזמן והצגנו את המכונה עם הממשק החדש בתערוכת DRUPA 2016, שם זכתה המכונה להתעניינות רבה מהמבקרים.

ציון שותפי עבודה בחברה עצמה: העבודה התנהלה מול ירון אשל, Application Specialist, אשר שימוש כמנהל הפרויקט מטעם הייקון, בשיתוף פעולה עם צוותי הפיתוח והשיווק של הייקון.

אפיון ממשק משתמש UX

עיצוב גרפי UI – מירה רטמנסקי