01.02.2016

מוח שמאל אל מול מוח ימין

ב-1960 הפסיכו-ביולוג רוג’ר וולקוט ספרי טבע את המונחים של מוח ימני ומוח שמאלי. וולקט הבחין כי ניתן לחלק את שתי המיספרות המוח הגדול, על פי פונקציונליות המאפיינת תהליכי עיבוד מידע ואופן הגבה לגירויים. המיספרה שמאל מכונה ההמיספרה ה”רציונלית” או ה”ריאלית”, מקושרת לחשיבה לינארית ואנליטית, לחשבון, לתהליכי עיבוד מידע “מלמטה” (BOTTOM-UP) ולפתירת בעיות בצורה לוגית.
ההמיספרה הימנית לעומתה, מקושרת לתפקודים חזותיים מרחביים, לחשיבה באופן אסוציאטיבי, לתהליכי עיבוד מידע “מלמעלה” (TOP-DOWN), לעיבוד מידע סנסורי ומכונה ההמיספרה ה”מטפורית” או ה”אמוציונלית”. דומיננטיות המיספריאלית (דומיננטיות של אחת ההמיספרות על פני השנייה) הינה בגדר הכללה גסה יחסית וכיום ידוע ששני צידי המוח עובדים בשיתוף פעולה זה עם זה.
עם זאת, קיימת א-סימטריה תפקודית בכל גופנו. כפי שיד אחת היא זו שמשתלטת על מרבית הפעולות שלנו, כך גם לגבי ההמיספרות.

מה הקשר בין תפקידי ההמיספרות לעיצוב?

לכל מעצב דפוסי פעולה, גם אם אלו דינאמיים. אם נתבונן בדרך הפעולה שלנו, בעת תכנון ועיצוב אתר או אפליקציה, נוכל להבחין בדרכי ארגון אופייניות. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא לקחת תוצר עיצובי של כמה אנשים שעובדים יחדיו פרק זמן ממושך; בדרך כלל, הם יוכלו להצביע על מי עשה מה.
בתפקוד דומיננטי של המיספרה השמאלית נוכל לראות מגמות של תכנון ראשוני אנאליטי, הגדרת לוחות זמנים, מטרות ותכנית עבודה. העיצובים ייטו לעיצוב על פי לוגיקה, לאסתטיקה ולסימטריה ככל הניתן, לחיבור וסידור של אובייקטים במרחב בצורה פונקציונלית. בהתחשב בכל אלו, ניתן להבין כי הצד שמאלי למעשה קובע את השמישות של העיצוב.
לעומת זאת, בתפקוד דומיננטי של ההמיספרה הימנית, העיצוב ייטה לכיוון אמוציונלי בהקשר של התחושה שהמסך מעביר, אבל עדיין ייתן דגש לפונקציונליות במובן של חוויה אסוציאטיבית (ולפיכך פשוטה יותר עבור המשתמש). כמו כן, בעירור הצד הימני של המוח, נוכל “לשכנע” את המשתמש דרך עיצוב אסוציאטיבי לסמוך עלינו. אופן פעולתו תיהפך לגמישה ונוטה לקחת יותר סיכונים, עם פחות חישוב לוגי של אלו.

המיספרה שמאל וימין, מאפיין ומעצב

כשאנו מתחילים אפיון או עיצוב, ממש כמו אמנים, יש לנו בראש תמונה או מושג מעומעם לגביי התוצר הסופי אליו אנו שואפים. מאפיינים רבים מתחילים עיצוב ב-wire framing, עם דף ועיפרון, על מנת להרכיב את המסך של האלמנטים אותם מתכננים לכלול בעיצוב, בתהליך לוגי. מאפיין משתמש בwireframe כשרטוט של קונספט, פתרון לבעיה אותה מבקש לפתור. סקיצות של מאפייני חווית משתמש הן תוצר עיצובי של תכנון אסטרטגיה, המגיעה לפתרון בדרך לוגית. התכנון והרישום הראשונים ייכללו מטרות, פונקציות, אלמנטים של המסך ומעברים בין מסכים או פעולות.

כאשר שלב האפיון מתחיל להתגבש ייכנסו האספקטים של עיצוב ויזואלי: בחירת תמונות, צבעים, סוגי פונטים, גדלים של טקסטים. המעצב הגרפי יידע לתכנן כיצד המשתמש ירגיש או יגיב על אילוסטרציה או על פונט מסוים, על מנת להפכו לאטרקטיבי ומובן אסוציאטיבית, להפיח בו תחושה או הכוונה כלשהיא בהתאמה למטרת העיצוב.

לפיכך גם בעת העיצוב, נחפש שילוב של עירור כל אחת מההמיספרות אצל המשתמשים שלנו: מבחינה ויזואלית העיצוב צריך לגרום למשתמש להתרגש, להתעניין, לחוות חוויה חיובית בזמן השימוש. ההפעלה ועירור של ההמיספרה הימנית היא זו שתקבע בסופו של דבר האם האתר ייצרב בזיכרונו או לא. עם זאת, עד כמה שהעיצוב מרשים ואסוציאטיבי, אם המשתמש לא ישיג את מה שרצה או יאבד בדרך, הריי שהחוויה תיצרב כגרועה והוא יעזוב או יחפש אלטרנטיבה אחרת בפעם הבאה.

תכונות המוח הימני והשמאלי אינן מוחלטות או קבועות, כיום קיימת ביקורת רבה גם על תיאורית הצד הדומיננטי וכאמור למעלה, בסופו של דבר מתקבלת התוצאה הטובה ביותר בשילוב פעולה נכון. גם בעת תכנון מוצר, אם מבדילים בין מטרות האפיון לעיצוב, שמירה על הלוגיקה של השימושיות מבלי לפגוע בה לטובת יצירתיות וויזואלית ומעבר לכך, שילוב בין השתיים, ניתן לקבל את העיצוב הטוב יותר.

רוצים לדעת האם יש לכם מוח ימני או שמאלי?

מבחן קצרצר לגילוי התשובה:

לינק