אין תגובות
02.09.2016

אתר עיריית תל-אביב

החודש עלה אתר עיריית תל-אביב-יפו החדש, אותו אפיינו, ועיצבנו בשנה האחרונה. האתר הוא תוצר עבודתם של אנשים רבים, אצלנו ובעירייה. לשמחתנו, גילינו בעירייה, בלשכת הדובר ובמינהלת הידע העירוני, אנשים שחשוב להם לשפר את השירות לתושב ורואים באתר ובשירותים הדיגיטליים הנלווים כלי מרכזי לעשות זאת, כך שניתנה חשיבות גדולה לאתר עדכני, חדשני ונגיש. כצפוי, בפרויקט בסדר גודל כזה, האתגרים היו רבים ורצינו לספר על העבודה.

תל-אביב-יפו היא עיר מרכזית, שמציבה את עצמה בחזית בתחומים רבים. לכן בבואנו לעבוד על האתר החדש, נקודות ההתייחסות שלנו היו ערים מרכזיות דומות בעולם. להפתעתנו, רוב האתרים העירוניים בהם נתקלנו לא היו מרשימים. הפער בין מה שציפינו מערים כמו: הונג קונג, בוסטון, ברצלונה לבין האתרים שלהם  התגלה כגדול. לחלקן אף לא הייתה גרסת מובייל. כמובן שהיו גם שהרשימו אותנו כמו קנברה וגרינלנד.

אתר עיריית תל-אביב יפו

ברבים מהאתרים בעולם יש חלוקה שמפצלת את האתר ל 3 חלקים לפי קהלי היעד: תושבי העיר, בעלי עסקים ותיירים. כאשר כמובן יש חפיפה בין הקבוצות (למשל תושבים יכולים להיות גם בעלי עסק). חלק מהערים, למשל ניו יורק, מעדיפות לתחזק אתר תיירות נפרד אבל גם מקדישות חלק נכבד באתר העירוני לאירועים.

דף הבית

דף הבית הקודם של העירייה פנה לכל קהלי היעד והציף מידע מסוגים שונים. עקב עומס המידע, התפריטים ואמצעי ניווט היה קשה להבין מה חשוב ומה לא. בעזרת ניתוח תנועת הגולשים באתר ידענו גם כי רוב הגולשים מגיעים ישירות לדפי תוכן פנימיים, כך שאינם רואים כלל את הצפות המידע. לכן הוחלט לנקות את דף הבית.
דף הבית החדש משמש להפניה ל 3 החלקים המרכזיים של האתר (תושבים, עסקים ומה קורה בעיר). בכך הוא מדגיש את מבנה האתר ומקל על ההתמצאות והניווט. ניקוי דף הבית מתכנים אחרים, אפשר לנו להוסיף בו אלמנטים חווייתיים של וידאו ותנועה.

עמוד הבית אתר עיריית תל אביב - יפו

 

ניווט והתמצאות

אתר עיריית תל-אביב-יפו הוא אתר עצום ובו כ 1,000 דפים. באתר הקודם היו 5 רמות היררכיה ושיטת הניווט היתה בצעד בודד כל פעם. כך שאם במקרה היית זקוק לדף מסוים תחת חינוך, נאלצת לעבור דרך מייגעת לשם, ועם אפשרויות מעטות לתיקון טעויות הניווט ,אם היו בדרך.
באתר החדש, למרות שהתבקשנו לא לגעת בתוכן ומבנה האתר, הצלחנו לרדד את רמות הניווט ל 4 בלבד (כולל הלובים הראשיים), כך שהמידע יותר זמין ונגיש כבר בתחילת הדרך. כמו כן, הוספנו אמצעי ניווט שמאפשרים הגעה ישירה לתוכן פנימי: תפריט ניווט גדול שמציג 3 רמות וניווט צד שמאפשר לראות רמות מתחתיו.

תפריט עבור אזור תושב מתוך אתר האינטרנט של עיריית תל אביב - יפו

נגישות

בהתאם לחוק הנגישות החדש, אתר עיריית תל-אביב-יפו מחויב לעמוד ברמה AA של התקן הישראלי. בעבודה התייחסנו לכך מהשלב הראשון. הנחיות הנגישות זמינות לכולם בצורה פשוטה, גם בעברית כך שאין סיבה לא לעבוד לפיהן. כאשר קיבלנו בהמשך הפרויקט דו״ח ממומחי הנגישות, לא נתקלנו בהפתעות ואתגרים משמעותיים. כאשר משלבים את שיקולי הנגישות מתחילת העבודה, הם משתלבים במראה האתר בצורה טבעית ושלמה ולא נראים כטלאי שהורס עיצוב מוצלח.

שפה דיגיטלית למותג חזק

חלק מהאתגר העיצובי היה התמודדות עם מותג חזק כמו תל-אביב, ותרגום ספר המותג שהגיע מעולם הפרינט אל עולם הדיגיטל. בסופו של דבר, החוויה צריכה להיות אחידה והמשכית: שילוט הרחוב, המודעות בעיתונים והאתר – כולם צריכים לשדר חוויה דומה. כחלק מהתהליך, שפת המותג הקיימת הורחבה והותאמה לאתר. כך למשל, שלושת האזורים המרכזיים באתר קיבלו כל אחד צבע ייחודי שנלקח מהצבעים המובילים כפי שהוגדרו בספר המותג, הוספו אלמנטים המבוססים על הצורניות המרכיבה את הסמל של ת"א ונוצרה שפה משלימה של אייקונים. ארגונים רבים מתלבטים כיום בשאלה איך נכון לקחת ולתרגם את המותג הקיים שלהם למוצרים דיגיטליים ונרחיב עוד בנושא בפוסט נפרד בהמשך.
עמודי מובייל אתר אינטרנט עיריית תל אביב - יפו

שפת המותג הקיימת הורחבה והותאמה לאתר. כך למשל, שלושת האזורים המרכזיים באתר קיבלו כל אחד צבע ייחודי שנלקח מהצבעים המובילים בספר המותג. הוספו אלמנטים המבוססים על הצורניות המרכיבה את הסמל של ת"א, ונוצרה שפה משלימה של אייקונים.

לסיכום, העבודה על האתר הייתה מאתגרת ומהנה. האתר החדש מדגים שגם אתר ציבורי שפונה לקהל רחב יכול להיות מעוצב בצורה מרשימה, עדכני, ועדיין נגיש וזמין. אין סיבה שגופים ציבוריים יתפשרו על פחות מזה. אנו מקווים לראות גופים נוספים עומדים ברף אותו הציבה עיריית תל-אביב-יפו באתר הנוכחי ונשמח ללוות אותם במסע זה.